tisdag 5 februari 2013

Busstrafiken

Sedan den 7 januari då Arriva började köra bussar här i Norrort har det fungerat väldigt dåligt. Bussar har varit sena eller inte kommit alls. Många passagerare har hört av sig, både till mig och till kommunen och klagat, över uteblivna eller sena bussar men inte minst för den urusla informationen.

SL har nog också fått en hel del klagomål eftersom de tillsammans med entreprenören Arriva i förra veckan skickade ut ett brev där de förklarade sig. De skriver bl a "I samband med trafikstarten uppdagades att det fanns brister i såväl Arrivas som SL:s planering." De skriver också; "Den omfattande utökningen av trafik med ytterligare ca 1500 avgångar per dag har orsakat problem när det gäller förar- och fordonsplaneringen." "...inställda avgångar, brister i punktlighet samt brister i trafik- och störningsinformationen."

Allt detta borde naturligtvis varit känt för SL redan före den 7 januari. Att inte förbereda bytet av entreprenör bättre är inte OK. Fortfarande idag den 5 februari, en månad efter bytet, är det fortfarande stora problem med busstrafiken.

Idag blev jag uppringd av P4 Stockholm som ville höra mina kommentarer till Österåkers kommuns initiativ att själv hyra en buss och sedan skicka räkningen till SL. Detta gör de för att kunna garantera att skoleleverna kommer i tid till skolan - något som alltså SL inte kan?! Jag satt och väntade i telefonen för att få kommentera när jag plötsligt blir bortkopplad. Trist! Men här kan jag då säga att jag tycker att det var mycket bra gjort av Österåkers kommun. Tror det behövs något som sticker ut. Österåker och Michaela Fletcher (M) har också fått mycket utrymme i media idag.

Lösningen är naturligtvis inte att kommunerna själva kör bussar i linjetrafik, men kan det få upp ögonen och sätta lite extra press på SL och Arriva är mycket vunnet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar