tisdag 20 november 2012

Budget 2013

På tisdag den 27 nov med början kl 13 ska 2013-års budget debatteras, diskuteras och sedan beslutas. Varje nämnd debatteras och beslutas separat så det blir en lång dags färd mot klubbslag.

Tekniska nämnden beslutade redan i juni om sitt budgetförslag. Utgångspunkten är då de budgetdirektiv som beslutats i kommunstyrelsen, både avseende drift- och investeringsbudget.
Som ordförande ska jag föredra nämndens budget och förväntar mig då mötas av oppositionspartiernas budgetförslag. Dessa brukar ju självklart se lite annorlunda ut.

Lite konstigt blir det faktiskt denna gång, jag har varken sett (S) eller (FP):s budgetförslag ännu? Det blir ju inte mycket till debatt när man inte har någon aning om hur de fördelar pengarna. Går ju heller inte att förbereda sig ordentligt. Att bara utgå ifrån majoritetens budget kan ju inte leda till någon debatt precis?

Googlade runt lite och hittade brottstycken av (FP):s budgetförslag på riksdagsledamot Gunnar Andréns blogg..... fast Gunnar sitter ju inte ens i fullmäktige längre.... Oppositionsrådet håller sig tyst.

Fast jag kan nog tycka det är lite konstigt och skruttigt att, nu när de tom har ett halvtidsarvoderat oppositionsråd, inte har lyckats åstadkomma ett eget budgetförslag.

Tidigare år brukar (S) presentera sitt budgetförslag. Seriöst och genomarbetat och i god tid före fullmäktigesammanträdet. I år har jag dock inte sett en siffra...... annat än i en annons i Mitt i Danderyd?

Vad har hänt? Kan det vara så att oppositionspartierna är nöjda med majoritetens förslag.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar