onsdag 12 september 2012

Onsdag och torsdag

Idag har tekniska nämnden möte igen. Känns som om det inte var så länge sedan vi sågs....

På agendan idag finns bl a beslut om reservatsbestämmelser och skötselföreskrifter för Rinkebyskogens naturreservat. Tekniska nämnden godkänner och skickar sedan ärendet vidare via kommunstyrelsen till kommunfullmäktige. Det är där det formella beslutet om inrättandet tas.

De som känner mig vet att jag inte varit så positiv till detta tidigare men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Det har jag gjort i det här fallet!

Ett av skälen som brukar anföras mot reservatsbildning är att vi ska låta framtidens politiker avgöra och inte binda dem till händer och fötter. Men det är just av det skälet jag vill inrätta naturreservat? När vi bygger och exploaterar så binder vi framtidens politiker genom just detta, då tycker jag vi på samma sätt kan spara mark som inte under överskådlig tid exploateras. Vi behöver ett grönt område, lättillgänglig natur nära storstaden, det får vi genom att ombilda Rinkebyskogen till naturreservat.

I övrigt är dagordningen ganska tunn, men så kan det bli ibland. Faktiskt rätt skönt.

Imorgon ska jag på konferens till Gimo Herrgård med Sörab. Sörab är avfallsbolaget som bl a Danderyds kommun är delägare i. Under torsdag eftermiddag står riskanalys tillsammans med revisionsbyrå på agendan. Känns nytt och spännande.
Fredag förmiddag blir det ordinarie styrelsemöte med bl a halvårsbokslut och taxor för 2013, vi avslutar konferensen med lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar