tisdag 5 juni 2012

Blir det något nytt Mörby C?

I förra veckans lokaltidning Mitt i Danderyd skriver ”Förvånad och orolig 4-barnspappa”.
Jag vet inte var han bor men själv bor jag i Kopparhusen på Klubbvägen och rör mig varje dag, och har gjort så under tiden de dryga 30 år jag bott i området. Var i Danderyd man bor kan nog spela in, så här svarar jag;

Att bygga om Mörby centrum och samtidigt få möjlighet att ta ett rejält grepp om trafiken med trygga gång- och cykelvägar, cykelparkeringar, bekvämt och praktiskt busstorg samt trädkantade gator med parkeringsfickor för korttidsparkering i området tycker jag är en mycket bra idé.

Förslaget som vann arkitekttävlingen, som detaljplanen utformats efter, har också mycket höga estetiska värden, något som uppskattas av mig och andra som dagligen lever i centrummiljön.

Nu förhandlar kommunen med Diligentia, förutsättningarna är dock något annorlunda idag. Grunden att skapa ett vackert, funktionellt centrum med kommersiella, men också andra lokaler samt en utemiljö som lockar, finns kvar.

Under den här våren har tre butiker slagit igen på grund av dålig lönsamhet. Det visar väl med all önskvärd tydlighet att det inte går att vänta längre, jag har väntat länge nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar