måndag 19 mars 2012

Kommunstyrelsen ikväll

Ikväll har vi kommunstyrelsesammanträde. Vi fortsätter presentationen av samtliga förvaltningschefer och idag är det tekniska direktörens tur, "min" förvaltningschef Lars Eliasson.

Hela ärendelistan finns här.

Jag vill särskilt nämna ärendet "Styrdokument för dagvatten". Jag vet inte riktigt hur länge vi arbetat med detta. Det har funnits med under hela min tid i tekniska nämnden och jag tillträdde 2007.
Nu är vi äntligen nära ett klokt beslut. Syftet med dokumentet är bl a;
-rent vatten i recipienterna
-förbättrat mikroklimat
-skapa en grönare kommun
-skapa förutsättningar för ett rikt djurliv
-skydd mot extrema vattenflöden

Vi måste få ett slut på att leda dagvatten helt orenat i kulvert ut till Edsviken och Stora Värtan. Nu tvingas vi till mycket bättre lösningar genom att vi använder en fallande prioritetsordning. Denna metod möjliggör att det i varje byggprojekt går att göra något för att främja en bättre miljö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar