tisdag 27 mars 2012

Internet - en sak för mig en annan för de unga

Tidskriften Riksdag & Departement är väl ingen blaska som så många läser. Som ersättare i riksdagen får jag den dock och den kommer ut varje måndag. Igår läste jag en riktigt intressant artikel i den om internet.

"Den som är bofast på nätet ser nätet som en plats där man alltid är närvarande. En bofast användare loggar aldrig ur från internet.

En besökare på nätet tänker i termer att internet är något man loggar in på för att utföra uppgifter, betala räkningar, skicka e-post och söka information.

Av svenskar mellan 16 och 34 år använder 90% internet varje dag. Många av dessa tillhör nätets bofasta och är framtidens konsumenter, väljare och makthavare. För att kunna kommunicera med den bofasta generationen krävs det att man är etablerad på nätet. Att vara aktiv på sociala medier är inget man kan välja bort.

Internets bofasta användare vet att det som inte finns på google, det finns inte överhuvudtaget.En tom facebook-sida eller ett twitterkonto som uppdateras en gång i veckan lockar inte bofasta på internet."

Hur låter det? Bofast på internet? Jag har en unge som får rösta för första gången i valet 2014. Han läser inte papperstidningar, ser aldrig på TV-TV, som det kallas när man tittar på vanliga TV-program som vi vuxna gör. TV är för de unga att titta via datorn på favoritprogrammen när det passar dem, de bryr sig inte om någon TV-tablå!

Jag tror, eller rättare vet, att både min son och alla hans kompisar är bofasta på internet. Visst låter det här spännande! Det är så här det är nu, det gäller bara att gilla läget.

Eller som det också stod i artikeln;
"... kunskapsklyftan mellan de som fötts med en smartphone i handen och de som kommer ihåg hur livet var utan dator."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar