tisdag 7 februari 2012

Styrgruppen för Mörby centrum återupplivad

I morse väcktes den insomnade styrgruppen för Mörby centrum-projektet till liv. De politiker som ingår är förutom KSAU byggnadsnämndens ordförande Kristin Eriksson (C), Mikael Adersteg (MP) samt undertecknad som ordförande i tekniska nämnden.
Vid detta vårt första möte satt en hel del av kommunens tjänstemän också runt bordet, somliga var med även vid förra vändan och somliga nya.

Det kändes stort och spännande, det verkade också vara den allmänna uppfattningen. Nu när vi börjar om på ny kula med delvis ny gruppering är förhoppningen att det denna gång ska gå i lås. Vi behöver verkligen ett nytt centrum. För egen del handlar det inte så mycket om vilka affärer och restauranger som finns eller inte finns i centrum utan för mig handlar det hela egentligen om den yttre miljön runt och ikring själva centrumbyggnaden.

Vi ska slippa de konfliktytor som idag finns mellan fotgängare och bilar, mellan bilar och lastbilar, mellan cyklister, mopedister och fotgängare och för att inte tala om de många bussar som trafikerar området. Mörby centrum ska helt enkelt bli betydligt bättre än det vi har idag. Om det sedan blir McDonalds, JC, Maxi, biograf eller något annat är för mig av underordnad betydelse. Det ska också kännas bra att komma hem till Danderyd med tunnelbanan, och det antingen jag kommer klockan 12 på dagen eller mitt i natten. Att behöva gå under motorvägen i den halvskumma lite ruffiga miljön med stora skymmande pelare om man ska till den östra sidan av Danderyd är inte kul idag. Förhoppningsvis kan där istället bli en ljus inbjudande promenadväg där inga skumma element kan stå gömda någonstans.

Nästa möte blir i början av mars och till dess kommer jag rota fram de gamla handlingar jag har och också leta i mina egna hjärnvindlingar. Nu ska det bli bra!

Du som läser här. Skriv gärna av dig dina egna tankar och idéer, jag behöver input från många och blir glad att få ta del av dina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar