torsdag 9 februari 2012

Polisen

Den senaste tiden har mycket handlat om Malmö och den grova brottslighet som medborgarna drabbas av och polisen brottas med. Det kan tyckas att vi lever i en idyll, och det gör vi kanske också i jämförelse med många andra. Men även vi i Danderyd har brottslingar som gör livet surt för många. Bostadsinbrott, bilstöder, ficktjuvar är något som även vi drabbas av.

Men var är vår polis?

I Mörby centrum finns en polisstation som håller öppet 18 timmar i veckan och inte längre än till kl 15 någon dag. Dessutom är stationen belägen två trappor upp och nås via ett för de flesta helt okänt trapphus. De enda uniformerade man ser i centrum är ordningsvakterna, jag som känner flera av poliserna vet att de också rör sig där men väldigt sällan i uniform. Alltså är det få som vet att vi har poliser. Ser du däremot en polis på TV är det alltid i snygg och välstruken uniform, jag bara undrar varför den hänger i garderoben till vardags?

En tanke jag fått när jag följt debatten om Malmö är att polisen själva säger att de vill göra sig mera synliga och kända för ungdomarna och andra. Varför inte låta uniformerad polis äta gratis tillsammans med elever och personal i våra skolor. Då fick de en naturlig relation till ordningsmakten och polisen kontakt med ungdomarna?

Polisen i Danderyd väljer att göra sig synliga genom att parkera en polisbil på trottoaren på det södra torget i centrum. Jag tycker nog att även polisen ska följa trafikregler och parkera på avsedda parkeringsrutor. Det handlar om att föregå med gott exempel....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar