onsdag 31 augusti 2011

Barn i trafiken

Jag har många gånger kontaktats av enskilda föräldrar, föräldragruppen, föräldraföreningar etc etc angående barn i trafiken. Man är orolig för trafikmiljön runt skolorna när man lämnar barnen på morgnarna.

Förra veckan hade jag anledning att själva köra bil förbi Kevingeskolan på morgonen, tiden det är som mest kaotiskt vid alla skolor. Två bilar hade parkerat uppe på trottoaren och jag stannade för att säga till. Möttes dock inte av ursäkter utan tvärt om förklarades bara varför man stod där, "jag ska bara lämna av mina barn". Ja men om det står bilar på trottoaren måste ju de andra barnen gå på gatan! Ingen insikt om att det är just man själv som skapar den osäkra trafikmiljön för barnen.

Kraven är höga på att kommunen ska ordna det här, kommunen ska bygga så att trafikmiljön blir säker. Vi ska bygga gupp eller sk chikaner så att bilisterna håller låg fart.

Just runt skolorna är det till allra största delen just föräldrarna som är problemet. Om man istället lämnade av barnen en liten bit ifrån skolan och lät dem gå den allra sista biten skulle vi slippa en del av problemen ända framme vid grinden. Nu verkar det som om man försöker köra ända in i klassrummet?

Vi behöver faktiskt hjälpas åt, även när jag släppt av mina egna ungar finns det andra barn på vägen - tänk på det! En stilla vädjan.

2 kommentarer:

  1. Vid min skola är det också problem. Föräldrar klagar på att idrotten i skolan dras in och barnen blir feta - allt skolans fel, men att de sen ska bli körda överallt tänker de inte på. Låt barnen promenera till skolan. Det mår de bara bra av, och om de får röra sig så har de lättare att sitta stilla när de sen behöver koncentrera sig på lektionerna.

    SvaraRadera
  2. Så rätt och så klokt!
    Kul att du läser här ibland. Stort tack för det!

    SvaraRadera