onsdag 1 juni 2011

Demokrati

I nästan varje nummer av vår lokaltidning Mitt i Danderyd finns minst en insändare som inte är så positiv mot mig. All agg man känner mot att Stocksunds Båtklubb ska lägga ut bryggor nedanför Cedergrenska parken lägger man över på mig.
Självklart tar jag ansvar för det som ankommer på mig men jag gillar inte när man ställer mig till svars för även det som inte faller inom mitt ansvarsområde.

I veckans nummer av Mitt i t ex svarar jag Ewa Bergman(FP) som i en insändare tidigare anklagade mig för att inte kommentera en skrivelse som kommit in till stadsbyggnadskontoret. Jag har full respekt för att alla inte känner till hur kommunen är organiserad i olika förvaltningar med nämnder men Ewa som förtroendevald måste väl ändå känna till detta? Gör hon inte det är det på tiden att hon sätter sig in i det. Det här är inte första gången den händer, hoppas den sista. Jag vill att vi ska vara justa och hederliga mot varandra.

Olle Johansson har som privatperson, fast han är (S) i tekniska nämnden, anmält nämnden, sin egen alltså, till Förvaltningsrätten. I anmälan hemställer han om att rätten; "föranstaltar om att ärendet i enlighet med vårt yrkande 2011-04-13 tages upp som ett beslutsärende i teknisk nämnd så att ett beslut på politisk nivå kan fattas."

Vid sagda nämndmöte den 13 april bad (FP) och (S) att få lägga till ett ärende till listan, vilket de också fick. Yrkandet var inte preciserat som han säger ovan, utan det enda yrkande som framfördes var att "tekniska nämnden ska återkalla inlämnad bygglovsansökan".

Är nu detta demokrati, ja visst. Förvaltningsrättenhandlägger mål som främst rör tvister mellan enskilda personer och myndigheter. Olle Johansson är en enskild person och tekniska nämnden i detta fall en myndighet. Första gången jag råkar ut för en anmälan. Man lär sig något nytt varje dag!

3 kommentarer:

  1. Hej Carina,
    Så länge som du och er koalition driver en politik i strid med era vallöften får du nog stå ut med kritiska insändare. Men att du gömmer dig bakom Stocksunds båtklubb är verkligen fegt. Idén att bebygga Cedergrenska parken med betongpontoner kommer inte från båtklubben. Den idén lanserades av förre kommunalrådet Gunnar Oom (m).

    På båtklubbens senaste årsmöte gjordes ett tydligt ställningstagande (ordagrant ur protokollet): ”Nya bryggor i Cedergrenska parken. Med anledning av den starka opposition som bildats mot anläggning av bryggor vid Cedergrenska parken presenterade styrelsen sitt beslut att låta politikerna ta striden. För båtklubbens del gäller att vi har medlemmar som år ut och år in köar för en bryggplats. Behovet är alltså stort. Väntetiden kan uppgå till 4 år. För båtklubbens del är det dock egalt var ytterligare båtplatser förläggs. Om klubben får alternativa platser så finns ingen anledning för klubben att hålla fast vid platserna vid parken. Deltagarna vid årsmötet samtyckte till att frågan i första hand är en politisk fråga.”

    Det är inte båtklubben som avgör var i kommunen man ska lägga ut bryggor. Det gör ni politiker och båtklubben säger tydligt att de inte håller fast vid parken om de erbjuds andra platser.

    Inför valet 2010 lovade M att skapa 60 nya båtplatser. C lovade att inte bygga i parker. Problemet med koalitionens hittills förda politik är att inte något av dessa vallöften uppfylls. Det förslag som lagts från Tekniska kontoret innebär att parkens strand offras och att det endast skapas 35 nya båtplatser.

    Det som Cedergrenska Parkens vänner, Naturskyddsföreningen, hembygdsföreningen Amorina och villaägarföreningen samt hela den samlade politiska oppositionen förespråkar är att istället uppfylla båda vallöftena.

    Det är fullt möjligt om man istället för att offra Cedergrenska parken möjliggör båtplatsutbyggnad på andra platser i kommunen. Genom att förtäta Stocksunds hamn och Långängen skulle det till exempel vara möjligt att tillskapa ett 100-tal nya båtplatser. Detta i stort sett utan att ta vare sig mer strandlinje eller vattenområde i anspråk.

    För att Moderaterna och Centern ska kunna uppfylla sina vallöften är det nog mer fruktsamt att ni skyndsamt engagerar i den påbörjade översynen av var i kommunen det är möjligt att förlägga ytterligare båtplatser än att som du och Siv Sahlström (c) falla ut i diverse obelagda anklagelser om att parkvännerna skulle bedriva en osaklig och illasinnad kampanj med ojusta metoder.

    SvaraRadera
  2. Konstigt att Carina inte tycks veta att rätten att överklaga är grundläggande för en rättsstat och att denna rätt skall gälla alla, alltså även förtrroendevalda. Den dystra sanningen är tyvärr att det är få andra än förtroendevalda som de facto har den insyn att de kan
    överklaga kommunala beslut.Så bra att Olof Johansson därför valt att driva ärendet i rätten!
    Anita Enflo

    SvaraRadera
  3. Hej Anita
    Självklart vet jag att man har rätt att överklaga och det är precis som du säger grundläggande. Jag säger heller inte något annat i mitt inlägg.
    Jag säger dock att det är första gången så den processen får jag nu lära mig.
    Hälsn o trevlig helg
    Carina

    SvaraRadera