onsdag 16 februari 2011

Snöovädret

...skapade stora problem i fredags, det var svårt eller omöjligt att ta sig till arbete eller skola. Eftersom så många har frågat mig var plogbilarna höll hus så har jag kollat;

De var ute och plogade för fullt. Entreprenören började helt riktigt med de sk A-gatorna. De viktigaste för framkomligheten. Eftersom det fortsatte snöa och blåsa så var det nästan omöjligt att hålla rent. Det var ju också utfärdat en klass 2-varning, dvs risk för stora störningar på samhällsviktiga funktioner.
SL hade ställt in busstrafiken men redan kl 10 fredag fm kunde Danderyds kommun meddela SL att alla gator var plogade och farbara. Trots detta kunde SL inte sätta igång trafiken förrän långt senare.

Min uppfattning är att det inte är realistiskt att vi ska ha beredskap för den typen av oväder som drabbade oss i fredags. Det gäller nog bara att "laga efter läge". Som jag såg någonstans; "Det går inte att ta bort en årstid med maskiner".

Danderyds gymnasium tog ett mycket ovanligt grepp, de höll skolan stängd i fredags. Sonen var naturligtvis glad, tyvärr hade han hunnit kliva upp ur sängvärmen.

Vintern håller fortfarande sitt hårda grepp om oss. I morse gjorde jag en riktig praktvurpa, tur att jag höll!

1 kommentar:

  1. Tycker faktiskt snöröjningen av gator och vägar fungerat mycket bra i Danderyd den här vintern. Tyvärr har snöröjningen och sandningen av trottoarer och gångvägar inte varit lika bra och många med dig har ofrivilligt gjort akrobatiska praktvurpor.

    Håller annars med dig att man får acceptera störningar när vädret är extremt. Tror t.o.m. det är nyttigt att Moder Natur sätter sina små kaxiga människobarn på plats ibland så vi lär oss lite ödmjukhet. Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera