fredag 25 februari 2011

Fredag före sportlovet

Var på informationsmöte angående Cedergrenska parken igår. Stadsträdgårdsmästaren redogjorde för vilka åtgärder som är planerade att genomföras i år. Det kommer bli kanonbra. Tekniska nämnden lägger faktiskt en hel del pengar i budgeten för parkskötsel, i synnerhet Cedergrenska.
Jag måste säga att entusiasmen och engagemanget över parken är fantastiskt. Synd bara att de inte kan se andra intressen än sina egna. Jag kan faktiskt inte för mitt liv förstå hur de kan tycka att båtar så till den milda grad förstör hela parken.
Båtklubben har också lyssnat och deras tankar för dagen är att lägga ut en lång ponton för båtar och en mindre ponton som förutom båtar på ena sidan också kan användas av jolleskolan, kanotister och alla som vill bara sitta på bryggan och bada fötterna.
Intresset för parken som rekreationsplats, promenadstråk, plats för pick-nick eller rastning av hunden finns ju också hos båtägare. Inga åtgärder som på något sätt skulle kunna komma att förstöra själva parkmiljön är ju heller föreslagna.
Jag säger det igen, det enda som är på tapeten är ju bryggor nedanför det röda förrådsskjulet.
De bilder som visades igår var väldigt ambitiösa. Jag tror också det skulle kosta väldigt mycket pengar att genomföra dessa. T ex föreslogs att strandlinjen skulle skos med sten. Man ska dock komma ihåg att vi har väldigt lång strandlinje som just består av stenkajer på ca 100 år. Dessa måste nu restaureras vilket kostar mycket pengar, men det är ju nödvändigt om de inte ska rasa ut i sjön.

Nu börjar sportlovet för stockholms skolbarn. Härligt och välbehövlig ledighet för både elever och lärare. Vi som varken är lärare eller elever måste nog jobba på ändå, fast lite ledigt kan det kanske bli ändå. Åtminstone så någon av julklappsböckerna blir läst?

1 kommentar:

  1. Jag är ett båtfreak. Jag älskar att segla allt ifrån skuta till segelbräda, ta mig fram i sakta mak med ångbåt eller i full fart med en RIB och att ge mig ut på en roddtur eller paddla kajak. Själv har jag ett tiotal båtar och är sedan 15 år medlem i Stocksunds båtklubb.
    Jag har deltagit i ett flertal samrådsmöten de senaste 10 åren där jag talat mig varm för olika utvecklingssteg av Stocksunds hamn och Cedergrenska parken. Det har handlat om allt ifrån omdaningen av hamnområdet till utbyggnaden av Marina läroverket och det fina sophuset uppe vid Tornet som jag varit odelat positiv till. Jag har även varit positiv till förtätningen av båtklubbens bryggor för några år sedan då man gick från tre till fyra pontonbryggor. Det har hela tiden handlat om att utveckla, försköna, renodla och förbättra redan befintliga verksamheter som skapat liv och rörelse i området.
    Men vad diskussionen nu handlar om är något helt annat. Att omvandla Cedergrenska parkens entré mot vattnet till en småbåtshamn är klåfingrigt, kortsiktigt och visionslöst. Stranden är ett av parkens viktigaste områden med kanske den största utvecklingspotentialen till gagn för alla stocksundsbor och övriga stockholmare.
    Med det senaste förslaget som du Carina presenterar; att lägga ut en och halv småbåtsbryggor börjar det handla om larvigt få båtplatser. Varför förbygga parken för så få båtar när man vid Lagman Linds väg nästan utan att ta mer strand- eller vattenområde i besittning kan skapa mer än dubbelt så många båtplatser?
    Att bygga i Cedergrenska kan inte handla om att skapa båtplatser. Vad handlar det om?

    SvaraRadera