fredag 11 februari 2011

Äventyr i morse

I morse hade kommunstyrelsens arbetsutskott och nämndernas presidier möte angående investeringsbudget tillsammans med chefstjänstemännen. Det är stora åtaganden som ligger i budget, både innevarande år och de kommande åren. Barnantalet växer och vi behöver både förskolor och nya skollokaler. Många av våra äldre behöver också bra särskilda boenden. Från min egen horisont kan vi också se att kajerna börjar bli dåliga, de är ju riktigt gamla nu. Vackra stensatta kajer behöver underhållas och också byggas om.
Det är alltid bra att sitta tillsammans runt samma bord när vi ska prioritera bland budgetposterna. Som regel jobbar ju varje nämnd för sig utan att kanske se helheten. På detta sätt läggs alla nämnders förslag upp och diskuteras i tur och ordning.
Denna mötesform ska fortsätta med nästa tillfälle i juni, när nämndernas budgetprocess för 2012 startar. Det finns ju inte hur mycket pengar som helst i kommunens kassa och det är nödvändigt att överväga varje ny investering.

Att ta sig till Slottet i morse var dock ett riktigt äventyr. Jag har en Volvo med hyfsat bra dubbdäck men det var ändå spännande. Att alla bussar var inställda hade vi hört på radion så sonen skulle först skjutsas till skolan, på vägen plingade det flera gånger på hans mobil - skolan var stängd idag. Jippie! Det blev en glad son som fick kliva ur för att istället vända hemåt, förmodligen till datorns värld. Han var iallafall lycklig.

Fyra ordförande i min Volvo och två av dem fick kliva ur för att först skjuta på, sen gå den sista biten fram till slottet. Jag vågade inte stanna med risk för att jag inte kommit igång igen. Spännande!

Nu skiner solen och bjuder oss ett riktigt vackert vinterväder. Danderyd visar sig från den bästa sidan, tycker i alla fall jag! Knäpptyst med massor av ljuddämpande snö och inga bullrande bussar. Måtte vi få ha det så här i några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar