måndag 1 november 2010

Danderyds regering

Efter vårt valnederlag har vi sökt efter en partner som vi skulle kunna samarbeta med för Danderyds bästa. Väljarna har visat att de vill ha samarbete och inte konfrontation. Förmodligen är det Alliansen i regeringen som man inspireras av - kan man genom samarbete styra Sverige ska det väl inte vara några problem i lilla Danderyd!

Självklart vill vi ha en en borgerlig partner, och nu har vi och (c) funnit varandra. Vi är väl fortfarande i en lycklig förlovningstid och inom kort blir det giftermål. Somliga tror inte det här kommer hålla men personligen ser jag inga problem. Vi ligger väldigt nära varandra politiskt och det är bara ytterst på marginalen som centern reserverat sig mot våra förslag.

När man läser vad Gunnar Andrén skriver på (fp):s hemsida låter det som om han satt med vid förhandlingsbordet? Men allt han skriver är bara gissningar och vilda fantasier.
Förmodligen i besvikelse att få inta oppositionsrollen ytterligare en period.

4 kommentarer:

  1. Tycker det låter mycket bra och håller tummarna för att samarbetet kommer fungera. Ni är ju de två största partierna så en sådan koalition har ju verkligen ett brett väljarstöd bakom sig.

    Tror Danderydsbon i gemen önskar en politik som skiljer sig lite från traditionell moderat politik i det att vi sätter omsorgen för närmiljön före kommersiell expansion. För att förstå detta så får man gå tillbaka till villastadens ursprungsidé.

    I Henrik Palmes prospekt för villastaden Djursholm med sina "lummiga trädgårdar vid stranden av glittrande fjärdar” kan man läsa:
    "När dessa villastäder äro ändamålsenligt ordnade, så kunna deras innevånare njuta af landtlifvets många behag och fördelar, utan att likväl behöfva sakna de beqvämligheter, som för stadsbon blifvit till vana och utan att vara aflägsnade från storstadens arbetstillfällen, nöjen och bildningsmedel."

    Man realiserade denna vision genom att införa elekrifierad spårbunden kollektivtrafik till stan samtidigt som man förbjöd höga byggnader och för små tomter för att undvika att marken skulle överexploateras. Henrik Palmes första villastadsprojekt norr om Humlegården hade misslyckats just på grund av det senare.

    Därför är det många med mig som blivit upprörda de senaste åren när kommunledningen planerat två stora handelscentra i Danderyd och samtidigt en skyskrapa som skulle fungera som landmärke vid E18 för att locka bilister från andra kommuner hit för att handla!

    Jag hoppas nu att gammalt groll mellan (m) och (c) kan begravas och att båda partierna visar statsmannaskap där de sätter Danderydsbornas önskemål framför personlig prestige. Dessutom hoppas jag att den nya koalitionen även är lyhörda för övriga partiers argument och åsikter för att komma till så visa och välförankrade beslut som möjligt. Då blir nog även Gunnar Andrén och hans partisympatisörer nöjda med kommunstyret de kommande åren.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Tack för kloka synpunkter.
    Självfallet lämnas allt gammalt groll bakom, fast groll? Egen profil skulle jag hellre kalla det. Självfallet är det danderydsborna som bestämmer, de är våra uppdragsgivare. Personligen är jag väldigt ödmjuk över makten och hoppas ha båda fötterna fast förankrade i marken. Skulle de lätta det minsta hoppas jag det finns kloka människor i min omgivning som säger ifrån, på skarpen!

    SvaraRadera
  3. Hej
    Har precis läst pressreleasen och samverkansavtalet på Danderydscenterns hemsida. Det var det mest glädjande jag läst på länge! Det var precis det här jag själv och många andra Danderydsbor hoppades på när vi gick till valurnorna. Ni i (m) är värda en eloge för att ni gjort en bra valanalys och insett vad som behövs för att återvinna era f.d. väljares förtroende. Tycker bara lite synd om (fp), (mp) och (s) för det kommer vara svårt att sitta i opposition och hitta något att opponera sig mot om majoriteten följer detta samverkansavtal.

    SvaraRadera
  4. Hej
    Bra att du gillade det här! Jag är också helnöjd och tror att det kommer bli jättebra, och framför allt roligt med politik igen.
    I min roll som ordförande i tekniska nämnden har jag alltid haft som ambition att komma överens och hitta bra lösningar. Det blir ju inte alltid som man tänkt sig men ambitionen finns och har alltid funnits.

    SvaraRadera