måndag 22 mars 2010

Våra djur och vår mat, och lite skatt förstås

Igår, mitt under det värsta snöovädret, putsade jag fönster. Skönt att kunna se ut på våren där ute. När jag höll på lyssnade jag på radion och i P1 var ett program om vår mat. Jag måste säga att man nästan tappade matlusten, eller åtminstone blev vegetarian.....
Fy sjutton som vi behandlar våra djur. Kan inte förstå att vi inte kan lägga pengar på mat när det är så enkelt att hosta upp hundralapparna på Systembolaget, HM eller varhelst vi väljer att göra våra fredagsinköp. Det har varit alldeles för stort fokus på priset istället för på kvalitet när det handlar om livsmedel.
Min lokala ICA-handlare har haft illröda lappar på hyllorna där man stolt talar om hur mycket priset sänkts....men vem vågar gå först? Vilken handlare går ut och använder sig av kvalitet som konkurrensmedel, jag tror faktiskt det skulle vara lyckosamt.
Vi svenskar ska heller inte slå oss för bröstet, vi är inte ett dugg bättre. Det är nog inte kul att vara gris i Sverige heller, antagligen lika trist som att vara gris i Danmark, som ju fått mycket stryk i media för sin djurhållning.

Nu är vårdagjämningen avklarad och våren bör vara här, eller ialla fall i antågande. Vi ska njuta av det härliga vårljuset, påsken, midsommar, semestern.....sen är det val!
Fortfarande verkar många tro att en röst på Miljöpartiet är en röst på Maria Wetterstrand. Men få verkar veta, eller bry sig om, att en röst på (mp) också är en röst på Mona Sahlin och Lars Ohly. Ve och fasa...Då väntar tuffa tider...skattehöjningar, skattehöjningar och ännu mera skattehöjningar. Vad är en löneförhöjning värd i de rödgrönas Sverige? Förmodligen väldigt lite. För egen del är det vad jag har i plånboken som betyder något, det är ju med pengarna som finns där jag handlar. Vad som står på lönebeskedets bruttorad betyder ju egentligen ingenting.

Vet ni förresten att det finns varmkorv som bara till 45% består av kött...vad resten är vill man nog inte veta.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar