torsdag 18 februari 2010

Lite av varje

Blev lite förvånad och förundrad över att höra vår utrikesminister berätta att vi svenskar mer eller mindre får klara oss själva om vi råkar befinna oss utomlands och hamnar mitt i stora svårigheter?
Vafalls? Varje nation borde väl sätta en ära i att "ta hand" om de sina var helst de befinner sig. Tydligen gäller inte det oss svenskar längre.
Ser gärna en jämförelse med hur USA tar hand om sina medborgare, min son som har både svenskt och amerikanskt pass reser naturligtvis utomlands alltid på det amerikanska...då är han säker på att hjälp kommer om han skulle råka hamna i trubbel...
Vi talar gärna om trygghet men det måste väl ändå gälla världen runt....

Ikväll ska jag på förbundsstyrelsemöte. Jag förväntar mig en ordentlig rapport och genomlysning av hela nomineringsprocessen, både gällande Stockholms stad och län. Inga stenar får lämnas orörda, här måste fullständig öppenhet råda!
Vi måste nog också vara beredda på diskussion om hur hela processen ska gå till framöver, det här med medlemskap i politisk förening är ju något förlegat. Man väljer kanske inte alltid att gå med i ett politiskt parti om man brinner för en fråga, då finns alltid andra alternativ som lockar mera.
Snart är det bara vi som är aktiva med förtroendeposter som är medlemmar, och om vi röstar på varandra har ju hela instrumentet med allmänt provval bland medlemmarna tappat sin legitimitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar